„A vonat soha nem áll meg, a le –és felszállásnál kérjük vigyázzanak!”

Egy kínai (mások szerint pontosabban taiwani) koncepció szerint nemsokára talán a fentihez hasonló figyelmeztetéseket hallhatunk a vonaton ülve.  Itthon is jellemző probléma/adottság, hogy a vonatok nagyon sok időt és energiát pazarolnak el, amikor minden állomáson megállnak, majd utána ismét utazási sebességre gyorsítanak. Ahogy Demjén Rózsi is már helyesen meglátta, “mikor elindul a vonat, a szívem majdnem megszakad“. 🙂

A mai vonatok 200 km/órás sebességnél többet is elérhetnének, mégis átlagos sebességük közelebb van ennek a feléhez.

Ez a probléma nálunk persze egész más okra (is) visszavezethető, méghozzá a sínek „remek” állapotára – ennek hála az új szerelvények sem mehetnek olyan sebességgel, amelyre képesek lennének, így döcögünk Piliscsabára, döcögünk a Balatonra stb.

(Apropó, a hírekszerint július elejétől újra nyitnak számos lezárt szárnyvonalat, így ismét közlekedik vonat majd Székesfehérvár és Komárom, Zirc és Veszprém, Karcag és Tiszafüred, Lajosmizse és Kecskemét, illetve Pápa és Csorna között. Ha ezt MÁV (azaz az állam, azaz mi, adófizetők) különösebb extraráfordítás nélkül megoldja és ez segíti is a környék közlekedését, akkor hajrá. )

De visszatérve a nálunk (infrastrukturális szempontból) szerencsésebb országok problémájához, a fenti kérdésre megoldás született. Már évekkel ezelőtt felmerült az ötlet, hogy olyan vonatokra lenne szükség, amelyek nem állnak meg, így nem kell minden megállóban lelassítaniuk és felgyorsulniuk. Ezzel természetesen az a probléma, hogy az utasok fel -és leszállását meg kell oldani.

Mérnökök a megoldásra különleges „shuttlek” (sikló-szerű eszközök) használatát dolgozták ki, amelyek a megállóknál le -és felcsatlakoznának a vonatra, hagyva le –és felszállni az utasokat anélkül, hogy a vonat megállna. (Ezt mutatja be a lenti video, kínaiul haladó szinten tudók előnyben 🙂 .

Bár a video-hír Kína Hubei tartományában élő Chen Jianjun-nak tulajdonítja a találmányt, más (taiwani) hírek szerint az ötlet 2007-ben született meg Peng Yu-lun-tól.

Akárhogy is, számomra rejtély, mennyire használható ez valójában a mindennapokban, de ha működőképes, akkor jelentős üzemanyag spórolható meg a módszerrel, és csak várhatjuk az elterjedését.

És íme a video:

Reklámok

6 Responses to “„A vonat soha nem áll meg, a le –és felszállásnál kérjük vigyázzanak!””


  1. 1 Depassant június 22, 2010 - 12:48 du.

    Aha és amikor fel- ill. lecsatlakozik akkor a kis kocsi 0-ról 100-200 km/h-ra azonnal felgyorsul? ugyanez visszafelé? hogyan? pontosabban mi lesz az utasokkal?

  2. 2 greenpolis június 22, 2010 - 1:20 du.

    Hát ez a kérdés fogalmazódott meg bennem is, ahogy írtam is, a video “elvileg” demomstrálja :), arról viszont nem tudok, hogy ez megvalósult-e bárhol a világon …

  3. 3 Adani június 22, 2010 - 1:43 du.

    Az is nagy dolgo lenne ha nem kénem egállnia cska lassítania, lelassít mondjuk 60-80-ra akkor tud dokkolni a shuttle (videót majd otthon megénzem itt nem lehet) és utána a vonat gyorsul újra. Így is lehet energiát és időt spórolni, nem 0-ról kell ismét felgyorsulnia, hanem csak mondjuk 80-ról.

    Nálunk meg sok kis vicinálison be lehetne vezetni a feltételes megállót ahol csak akkor áll meg a vonat ha van utas. Leszállásjelző a vonatra és passz. Vagy pl. szólni kell a kallernek ő meg szól ,h vezér uram megállunk Pusztaközepe alsón is.

  4. 4 Adani június 22, 2010 - 1:45 du.

    Ráadásul ez a feltételes megállási rendzser még pénzbe se kerülne pluszban. Némi üzemanyagot pedig meglehetne takarítani. Sok megálló van még fővonalon is, ahol alig van utas vagy csak ritkán (pl. Szolnok-Békéscsaba között Nagylapos, Csugar, Kétpó, Pusztapó), sokszor áll meg feleslegesen a vonat. A buszoknál pl. jól működik ez a rendszer ott se állnak meg ha nincs miért.

  5. 5 nemethizsa június 24, 2010 - 8:57 de.

    Engem csak az érdekel hogy mi van valaki pont elesik a dokkolóegység ajtajában, vagy bármi más miatt valakire rácsukódik az ajtó az utolsó pillanatban (van ilyen nem is kevés) Akkor a vonat mit tesz hisz a dokkolónak le kell válnia, a vonat meg gyorsan megy ahhoz hogy megálljon.

    Szóval ez még egy kicsit űrkorszak a mai valósághoz képest.

    A mávot meg belekeverni egy ilyenbe, nem is értem mi köze a kettőnek egymáshoz?

  6. 6 greenpolis június 24, 2010 - 9:06 de.

    A MÁV csak annyiban lett belekeverve, hogy itthon is rendszeres hír a lehetségesnél lassabb haladás (nyilván más okokból is), + ahogy írtuk is, az ötlet maga sok kérdést vet fel és tényleg űrkorszak, főleg ami az itthoni viszonyokat illeti…
    A lényeg, hogy érdekes elgondolás, ha nem is beépítendő a MÁV következő 15 éves stratégiájába 🙂


Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s




Kövess minket!


Facebook

Twitter

Ide írj nekünk!

greenpolis@gmail.com

HVG Goldenblog 2010 – 4. helyezés

Twitter

  • Egy hatalmas példa a 2016-os olimpia zöld megoldásaira: 105 méteres energiatermelő vízeséstorony is Rio partjainál bit.ly/NlwzBn 5 years ago
  • Las Vegasban 1.4 millió $-ból megépült a világ legnagyobb, 500.000 újrafelhasznált sörösüvegből készült épülete bit.ly/LRfCxq 5 years ago
  • A VELUX Cégcsoport 11 millió eurót fordított 2009 óta CO2 csökkentésre, és 8000 tonnával mérsékelte is a kibocsátást ishttp://bit.ly/LeuqJx 5 years ago
  • A válság előnyei: kiszuperált szupermarketből díjnyertes közkönyvtár Texasban bit.ly/N8B9Aa 5 years ago
  • Betört a zöld a luxusparadicsomokba is, 1.4 millió $-os tengerparti villa, kizárólag újrafelhasznált konténerekből bit.ly/PdNs47 5 years ago

Iratkozz fel, és minden zöldségről frissen értesítünk!

Csatlakozz a 11 követőhöz


%d blogger ezt kedveli: